La vita é bella || gastblogster Verena

zondag 4 mei 2014

Film review- La vita é bella

Hee, mijn naam is Verena en ik ben blogster op www.ikbenverena.blogspot.nl hier maak ik allerlei soorten artikelen maar vooral over mode en lifestyle. Ik ben gastblogster bij Daniëlle, één keer in de twee weken heb ik een filmreview voor jullie. Daniëlle is ook gastblogster bij mij en maakt ook allerlei soorten artikelen. Vandaag heb ik voor jullie de film: La vita é bella (dit betekend het leven is mooi). Het is een oorlogsfilm omdat het vandaag 4 mei is, namelijk dodenherdenking.  Wil je meer weten over de film? Klik dan op lees verder.


Als het gaat om oorlogsfilms is dit mijn favoriete, dat klinkt natuurlijk altijd een beetje vreemd. Maar deze film is al jaren mijn favoriet omdat ik het verhaal enorm mooi vindt. Het is niet een standaard Anne Frank film of een film over het leven van Hitler. Maar dit gaat over Guido een vrolijke Joodse man en trotste eigenaar van een boekenwinkel. Hij woont samen met zijn vrouw Dora (deze doen hij principessa, dit is in het Nederlands prinses) en zijn kleine zoontje.  Op een dag worden ze opgepakt en meegenomen naar een concentratiekamp. De mannen moeten bij de mannen en de vrouwen bij de vrouwen. Dan word Dora gescheiden van haar man en zoontje.

Het zoontje (hij heet Giosué) wordt meegenomen naar de slaapplaats van zijn vader. Het concentratiekamp is verschrikkelijk maar Guido wil niet dat zijn zoon de waarheid weet en verzint dat het kamp een spel is. Het is een heel moeilijk spel en de gevangenen kunnen een hoofdprijs winnen. Als Giosué zich aan de regels houd dan zal hij punten winnen en bij genoeg punten wint hij een echte tank! Guido verteld onder andere dat alle kinderen zich moeten verstoppen. Maar Giosué is wel aan de leiding!

Helaas eindigt de film minder mooi, Guido wil opzoek naar zijn vrouw Dora maar wordt ontdekt door de Duitsers en op het laatste moment neergeschoten. Daarna komen de Amerikanen het kamp bevrijden en denk Giosué dat hij gewonnen heeft en wordt herenigd met zijn moeder, die het ook allemaal heeft overleefd.

Ik vind deze film zo ontzettend mooi omdat dit een ander verhaal is, je ziet dat de vader er alles aandoet om zijn zoontje gelukkig te maken en te beschermen. Ook vind ik het mooi dat zijn moeder nog in leven is gebleven en dat ze herenigd worden. Deze film heb ik ongeveer 6 jaar geleden voor het eerst gezien en wil hem nu eigenlijk elke 4 mei weer kijken omdat ik het een ontzettend lief maar ook heel slim verhaal vind.

Hebben jullie ook een oorlogsfilm wat jullie heel mooi vinden?

Liefs Verena

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Super leuk dat je een reactie achter laat! ♥